Recept - Litý ovocný koláč z ořechového těsta

neděle 4. září 2016

Příběh mého ořechovo-ovocného koláče s drobenkou :-) 


Jak už to někdy bývá, jako malá jsem mámě ráda pomáhala s pečením. Sice jsem spíš vyhledávala ty situace, kdy jsem se jí mohla motat pod nohama, než pak takové ty povinnosti, kdy máma řekla, ať ji pomůžu nebo dokonce ať upeču sama.
Pak nastalo období kdy jsem opravdu pekla jen z povinnosti, když máma zavelela. To pak bylo z mé strany neochoty a naštvanosti na to, že je zase ovocná sezóna a díky tátovi máme zase plnou lednici všeho možného.
Ne že bych teď s každým tátovým telefonátem, že mi přiveze úrodu, skákala dva metry vysoko, ale když se člověk podívá na ceny v obchodech – ano, jistou výhodu to rozhodně má. Teda pokud to, co od něho dostanu, není lepší spíš rovnou na kompost než do žaludku. Někdy se prostě stane, že když je ovoce nějaké pomačkané nebo přezrálé, tak že tu cestu z Moravy vlakem do Prahy nepřežije. Což je opravdu velká škoda :(
A tento pátek opět zadrnčel telefon, s nadpisem „Táta“ a já cestou z práce vyfasovala batoh plný rajčat, krabičku hroznového vína, pár hrušek a krásných ještě lehce tvrdších švestek. Díky těm se dostáváme k pointě tohoto dnešního článku. Jelikož jsem včera švestky a dvě hrušky zpracovala do podoby něčeho sladkého, nejen ke kávě. 
Poslední dobou jsem začala péci opravdu ráda. Asi díky tomu, že mám kromě sebe strávníka, kterému chutná. :) To se hnedle peče s daleko větší láskou.Upekla jsem tedy drobenkový koláč. Ale nechtěla jsem dělat svoji ovocnou klasiku, tedy litý koláč s ovocem. Místo toho jsem si řekla, že trochu zaimprovizuji. Pro případ, že bych byla se svým nápadem úplně z cesty, jsem se podívala pro inspiraci na pár receptů. Během přípravy a vyskládání ingrediencí na linku, jsem zjistila, že mám málo čerstvého másla, které mi postačí tak akorát na žmolenku. A tak jsem spáchala dohromady asi tři recepty, s ingrediencemi tak nějak od oka.
A hle…! Moje „kuchtící“ fantazie opět nezklamala.


Ráda se tedy s Vámi podělím o fotky i o recept na tento můj výtvor. 
Bohužel, jak jsem již zmínila, úplně přesný poměr neznám, bylo to převážně od oka. :-)

Příběh začal zhruba takto...

Litý koláč z ořechového těsta (podle Mermaidky)

Ingredience:
kelímek zakysané smetany 200g
vrchovatý hrnek polohrubé mouky 300ml/g
3/4 hrnku cukru krupice (asi 150-200g)
2 vejce
mléko (tak aby bylo těsto hladké)
kypřící prášek, vanilkový cukr
asi hrst vlašských ořechů, které nasekáme nebo nameleme

Na drobenku: strouhanka, trocha másla (čerstvého ne rostlinného původu), cukr, skořice nebo skořicový cukr, a hladká mouka
Postup:
Smícháme v míse mouku, cukr, vejce a mléko. Přidáme vanilkový cukr spolu s kypřícím práškem a vše zamícháme. Poté přisypeme mleté ořechy, které zamícháme do těsta, dle potřeby přidáme mléko, nebo naopak, když je těsto moc řídké tak hladkou mouku. Těsto má být lité, ale zase ne až moc řídké aby ovoce nepropadalo.
Hotové těsto nalijeme do předem vymaštěné a pomoučněné formy/pekáče a poklademe ovocem. Jak bylo zmíněno v článku, já použila rozpůlené a odpeckované švestky a hrušky nakrájené na plátky.
Posypeme drobenkou, vyrobenou z másla, cukru, strouhanky a skořicového cukru (pokud ji nechceme výrazně strouhankovou, můžeme dát napůl strouhanku a napůl hladkou mouku).
Pečeme do zlatova (z fotek vidíte, že se mi strouhanka lehce připekla).
Protože mám (bohužel) plynovou troubu, nedokážu Vám upřesnit na kolik stupňů a jak dlouho koláč péci.


Velice se těším na den, kdy plynovou troubu vyměním za horkovzdušnou.
Zatím se ale tato vidina spíše oddaluje, než krátí, ale to je jiný příběh.

Přeji Vám dobrou chuť, pokud máte v plánu recept vyzkoušet.

Vaše Mermaidka


Publikováno dne: neděle 4. září/2016 v 14:50

3 komentáře:

  1. Hmmm, vypadá opravdu mňamózně! :D Ořechy já můžu... :)

    OdpovědětVymazat
  2. Orechy+ovoce=kolac, pro mne skvela rovnice :-)Hned bych si dala k ranni kavicce :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Opravdu byl vynikající - chystám se ho brzy zopakovat :-)
    Ale teď mám spadeno na hruškový koláč, tak snad se povede.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš čas strávený u článku a za komentář. :)

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS